UA-108394641-1 Vestjes beweeglijke kinderen – Anja Rijkhoff

Vestjes beweeglijke kinderen

Afgelopen week haalde ik mijn wenkbrauwen nog eens op toen ik las over….Kinderen in Duitse scholen die een soort dwangbuis dragen in de klas. Jawel je leest het goed.
Klinkt fout, toch?
Ik ploos dit even verder uit en het blijkt om een verzwaarde vest te gaan, die wat weg heeft van een reddingsvest, om beweeglijke kinderen te helpen stilzitten.

Dat snap ik niet helemaal in deze tijd waarin onderzoeken aantonen dat kinderen te weinig beweging krijgen en er zelfs onderzoek loopt naar hoe het natuurlijke, beweeglijke
meer kan worden behouden in de klas.

Utopisch gezien zou je het misschien als grap kunnen laten aantrekken als er een of ander ridderthema in de klas speelt, om te laten ervaren hoe zwaar een harnas was…

Nee alle gekheid op een stokje, de vesten worden wel degelijk gebruikt in de klas. Verschillende Duitse scholen maken er gebruik van. Een beetje zoals de hoofdtelefoon die
kinderen soms ook wel eens op krijgen om minder snel afgeleid te zijn bij het maken van een toets.

En…

ze hebben er ook een kleinere versie van.
Die kan rond de pols…of enkel. Jawel, ook dat lees je goed,
een soort enkelband voor kinderen.

Ongetwijfeld zullen er zowel pro’s als contra’s zijn…

Zelf vraag ik me af hoe men dit dan ziet wanneer de kinderen groter worden? Het is toch een raar idee om kinderen tot ze volwassen zijn zo een vest aan te doen.

En er zijn toch ook volwassenen die niet zo graag lang stilzitten? Sterker zelfs, het regelmatig bewegen bij zittend werk wordt nu juist vanuit de overheid gepromoot…
Dan lijkt het me niet dat je bij kinderen in een klas het omgekeerde wilt doen.

Juist omdat concentreren makkelijker gaat als je regelmatig beweegt.
Ook interessant om te bekijken is hoe het met de kinderen hun resultaten zal gaan wanneer hun bewegingsmogelijkheden letterlijk worden ingesnoerd.

Er zijn namelijk verschillende manieren van leren. Daar kunnen we nog meer rekeningen mee houden want het is niet omdat een kind in de klas veel beweegt dat het de leerstof niet opneemt.
Integendeel er zijn kinderen die beter leren juist dóór in beweging te zijn.
Dat is een heel andere benadering van leren.

Het is niet noodzakelijk zo dat wanneer het kind slechte cijfers haalt, het de leerstof niet aankan….
Het kan net zo goed zijn dat het nog niet de manier van leren heeft gevonden die bij hem/haar past.